CERITA TERBARU

Sunday 27 November 2011

jom semak.."tips kekalkan hubungan cinta..******

melalui tajuk post aku kali ni jangan plak sume terkejut kata aku ni nak jadi mad jiwang plak... aku hanya sekadar berkongsi ape yang aku rase nk kongsi je... yela skg ni sume org d lamun cinta la kata kan...aku hanya ingin membantu je yg mana patut (PERHATIAN : di sni ye~ muhammad yamaluddin bukan bermakna menggalakkan anda agr bercinta namun hanya sekadar tips... yg mane rase bermanfaat dlm perhubungan ambil la.. kalau tidak, abaikan je la... apapun perlu bercinta dgn berlandaskan syariat Islam.. Cinta pd-Nya yg hakiki dan diikuti Cinta kepada Rasullullah S.A.W serta sahabat2 baginda, ibu-bapa,saudara-mara serta seseorang yang kita ingin miliki dalam hidup kita...

 Erti Cinta??huhu luas dan besar maknanya walaupn aku ni tak pernah la bercinta tapi melalui pengalaman kwn2 dah gambaran aku macam2 yang mereka hadapi dan mungkin bakal aku sndiri hadapi haha perlu ke?? nti2 la ye..awl lagi nie...hehehe... sebelum aku tutup post nti aku bagi la erti cinta ape yg aku fahami hahaha eksklusif d blog aku je ni...hehe =) ok2 berbalik dgn tajuk post...kata org untuk nak mempertahankan hubungn percintaan ini agak sukar kerana tempuh pelbagai halangan dan dugaan... baik la tak nak cite panjang lagi aku nyatakan di sini antara tips-tips yg mungkin boleh diambil :



  • biarkan hubungan melewati dengan dugaan dan cabaran

  • perkara ni la selalu la kte dgr orang kata merosakkan hubungan, sebenarnya tanggapan tu adalah salah krna kalau dlm hubungan msti la ade pasang surut jd perkara ni la yang akan jd kayu pengukur terhadap hubungan tersebut,kte dpt lihat bagaimana kedua2 pasangan ketika berhadapan masalah dan langkah penyelesaiaanya..yang penting cuba kawal tekanan perasaan kte agar diri tetap tenang walau ape2 perkara sekalipun...



  • jangan kelam kabut

  • ape yang nk dikatekan nie?? owh cam ni kalau la pasangan kte bersikap ramah mesra dan mudah bergaul dgn masyarakat sekeliling (macam aku ni hahaha ) kte tidak perlulah kelam-kabut atau panik dan bersifat kebudak-budakan..ingat, hati si dia tetap milik kte... hehe



  • peka perkara sensitif

  • begini pertimbangkan dahulu masalah jika kte ingin menyelesaikan perkara2 sensitif . ingat, situasi semasa,keadaan sekeliling dan kenali hatinya. anda pasti tidak akan ingin membuatkan si dia berasa malu terutama di depan org tuanya...(fhm2 ye, cm ne tue... hehe)



  • komunikasi secara terbuka
    komunikasi adalah pnting dlm perhubungan demi melahirkan kebahagiaan semakin rapat antara 1 sama lain...jadi ble nk berkwn dan bercinta di tahap yang stabil bererti sudah bersedia berkongsi hal peribadi masing2. di sni bangkitkan situasi luar biasa agar si dia mengenali diri kte drpd dalam dan luar. begitu jge kte cuba fahami keinginan dan peribadi pasangan kte..(jgn lebih2 dan pelik2 sudah, jd waktu ni xpayah la nk cover2 lagi k,hahaha tpi aku ni tak kot sape kenali aku sama je dr mula smpai ble2 tak ske la berlakon2 ni...)


  • jangan terlalu romantis

  • romantis sebenar nmpak indah dlm perhubungan. kdg2 menjadi ramuan penting nk kekalkan hubungan namun tidak lah perlu dilakukan sepanjang hari...ini akan membuatkan kte sndiri merasakan bosan dan tak selesa....ye la lg pn sbnrnya kte xthu pun sape sbnr jodoh kte yg sebenar .. segalanya ketentuan-Nya...



  • teruskan kehidupan normal

  • ble dh bercinta ni jangan plak nk ubah tibe2 gaya hidup kte..misalnya dlu ske pergi beriadah atau bersukan sblm bersama si dia,tpi setelah bersma kte mengubah hidup normal semata2 cinta si dia...xperlu la smpai cam tue...pastikan je kte selalu share dgn die rutin harian kte dgn si dia =)



  • hayati hubungan kita
    walaupn si dia dlm genggaman tangan kte (ish cam ape je ayat tue,huhu ~ si dia bersma kte la ok ckit ('',)) kte masih perlu m'hayati hubungan cinta ini sehinggalah kte dan si dia benar2 serasi dan selamt =)

  • lima kata ajaib

  • mungkin org akan kate tiga kata ajaib tpi bagi aku biar lah lima kata ajaib yg akan wujud klu 1 masa akan aku gunakan hehehe cam mustahil je...hmm ntah la kan.... ungkapan 'Saya Cinta Kamu Kerana Allah' .. inilah selalu di nantikan dlm setiap perhubungan...ungkapan ni mgkin bleh diucapkan selama-lamanya..tapi sebaiknya kte tidak perlu menanti si dia ucapkan ungkapan ini... ini krna kte sendiri sudh mendengar luahan cintanya melalui sikap dan tingkah lakunya terhadap kte =) wah indahnya kalau mcam tue kan...



  • jaga batas-batas pergaulan dalam perhubungan
  • tips ni lebih dtujukan kepada kte yg beragama Islam.kte tahu ada batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.jadi seharusnya kte harus la berteman pun berlandaskan syariat Islam serta batas-batas yg perlu dijaga. namun kini, pasangan2 di luar sne semakin hanyut ke lembah kemaksiatan...krna pe sume nie??lupa pd batas2 pergaulan yg telah pn belajar dan tidak ada sape yg mengingatinye..so mari la kte saling mngingti dan menegur semampu yg bleh...dan aku sendiri turut berdoa agar diriku sndiri tidak akan kelembah kehinaan..Insya-Allah ...

    dan sekarang mad masih mencari pasangan cinta yang hakiki..!!
    (cepat isi borang...kalau nak...!! hahahaha)

    ""~Berfikir tentang kebahagiaan bererti tentang apa yang berlaku sebelumnya dan apa yang akan berlaku selepasnya. Terkadang,berfikir terlalu jauh boleh mengusik kebahagiaan itu sendiri... Berbahagialah hari ini,jangan menangguhnya hingga ke hari esok! ~""

    No comments:

    Post a Comment

    SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

    linkwithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku