CERITA TERBARU

Wednesday 14 March 2012

punca seseorang menjadi gay...

sebelum kita bercakap sebab @ punca seseorang menjadi gay....kita perlu tahu apa itu sebenarnya yang dikatakan gay...."Gay itu adalah orang yang secara seksual tertarik pada sesama jenisnya (Homoseksual)
kalau perempuan, disebut Lesbian.
mereka ini tergolong ada beberapa jenis..iaitu seseorang lelaki yang berpewatakan lembut..pondon..juga mereka yang fizikal adalah seperti lelaki sejati..namun naluri sifat dalam itu adalah seperti wanita...

dinegara kita..perkara isu ini..bukan baru bagi masyarakat kita..macam2 cerita yang kita dengar sejak kebelakangan ini..hingga beberapa negara didunia ini..mengiktirafkan perkahwinan sesama jenis..walaupun dalam agama kita (islam) perkara itu adalah haram..dan dilaknat oleh TUHAN...masihkah kita ingat..kisah kaum nabi nuh  as dulu yang .. yang dilaknat ALLAH SWT..kerana ingkar akan ajaran TUHAN...

BERBALIK KEPADA ISU DIATAS...
apa sebenarnya punca seseorang itu menjadi gay..???

Homoseksual bukanlah penyakit, atau ada yang mungkin menyebutnya sebagai "produk salah dan gagal". Homoseksual hanyalah salah satu bentuk orientasi seksual seseorang.

berbalik pada teori penyebab homoseksual, dr. Wimpie Pangkahila menyebutkan ada empat kemungkinan penyebab homoseksual.

1. Faktor biologis, yakni ada kelainan di otak atau genetik.
2. Faktor psikodinamik, yaitu adanya gangguan
perkembangan psikoseksual pada masa anak-anak.

3. Faktor sosiokultural, yakni adat-istiadat yang
memperlakukan hubungan homoseks dengan alasan
tertentu yang tidak benar.
 
4, faktor lingkungan,
yaitu keadaan lingkungan yang memungkinkan dan
mendorong pasangan sesama jenis menjadi erat.

Sementara, itu menurut pakar lagi.. ada dua hal yang menyebabkan orang menjadi gay.
 
1. faktor bawaan atau genetik, yaitu adanya ketidakseimbangan jumlah hormon pada diri seseorang sejak lahir dan jumlah hormon wanita cenderung lebih besar daripada laki-laki. Hal ini dapat berpengaruh pada sifat dan perilaku si laki-laki tersebut. Jati diri kewanitaan biasanya lebih kuat, sehingga mereka cenderung berperilaku feminin dan selalu tertarik terhadap aktiviti yang dilakukan wanita.

2, faktor lingkungan, yaitu pergaulanya lebih sering bertemu dengan laki-laki dan amat jarang bertemu dengan wanita. Selain itu, ada juga dari mereka yang terlibat dalam kehidupan gay semata-mata karena gaya hidup sekeliling. Biasanya mereka bermula  dari mencuba untuk berhubungan dengan sesama jenis dengan bayaran duit disebabkan kesempitan hidup
 
namun begitu tidak kurang juga ada yang berpendapat...
 
seseorang menjadi gay atau normal itu adalah pilihan hidupnya.
Tuhan sudah menciptakan dia dalam keadaan yang sangat baik, tapi apa mahu dikata dia memilih jalan yang salah. saya tidak boleh kita menganggap dia sudah berdosa atau bersalah, kerana hanya Tuhan yang boleh menentukan itu semua. saya juga tidak menyokong orang tersebut. tapi sebaiknya, kalau sudah jelas dilarang oleh ajaran agama, jangan dilanggar.

banyak faktor penyebabnya. mungkin juga boleh jadi salah didikan orang tua, ada dendam sama perilaku salah satu orang tuanya sehingga dia tidak bisa memaafkan orang tuanya tersebut (dia tidak akan normal kalau belum memaafkan orang tuanya), pernah dilecehkan oleh salah satu anggota keluarga atau teman, pernah patah hati, lingkup pergaulannya, sisi psikologinya, dan masih banyak lagi

cubalah untuk berbesar hati untuk memaafkan orang yang telah berbuat salah kepadanya. banyak berdoa dan minta petunjuk dari Tuhan YME, karena pada dasarnya Tuhan YME menciptakan manusia itu lelaki  dan wanita saja. tidak ada yang lain.
 
. Jenis gay ini bisa hilang bila mereka telah menemukan pasangan hidup wanita. Atau, mereka keluar akibat terkena penyakit kelamin dan juga, gay tersebut dapat kembali sebagai lelaki sepenuhnya bila punya komitmen kuat untuk menjauhi kehidupan gay.

namun harus kita ingat..!!!! kita sebagai masarakat memang sukar menerima golongan ini..namun harus kita belajar untuk memahami..kerana mereka juga adalah makhluk ciptaan TUHAN...disebalik yang diciptakan punya maksud dan hikmahnya yang tersendiri...apapun penyebabnya...jika ada diantara kawan..keluarga yang seperti ini..kita hanya mampu memberikan petunjuk agar dia kembali dijalan hidup sebenar..

apa yang penting doa..dan komitmen individu itu sendiri..jika dia mahukan perubahan..
kerana apa yang mad dapat lihat disini..adalah golongan ini...lebih terpengaruh disebabkan nafsu semata-mata....
p/s:: jangan selalu mencari keseronokkan yang hanya bersifat sementara..tetapi kebahagian yang akan datang............???????

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku