CERITA TERBARU

Tuesday 1 November 2011

kegunaan handphone sewaktu kecemasan..

..jejaka simple bercoloteh...???.

..assalamualaikum...
 
info...
 kegunaan handphone sewaktu kecemasan....

tahukah anda..!! bahawa telepon bimbit anda sedikit boleh membantu dikala kecemasan..banyak perkara yang boleh anda lakukan antaranya.:
                                                                        


1.nombor kecemasan..
..sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telepon adalah (112) ini sudah disetkan dalam sistem telepon bimbit.jika anda kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan rangkaian untuk semua telepon bimbit yang anda gunakan..cuba anda dail (112) ia.. boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan rangkaian..dan lebih menarik lagi..ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telepon bimbit anda dikunci..(keypad lock)


2.kereta terkunci..
pernahkah anda tertinggal kunci kereta,,.. dan ketika itu  terkunci dari luar.. ah..mesti ada yang pernah melalui situasi ini..mesti ada yang melakukan pelbagai cara bagi mendapatkan kunci dan membuka kembali kereta anda....mungkin ada yang tak tahu...telepon bimbit sebenarnya boleh membantu..but bagi kereta yang menggunakan sistem pengera (alarm) sahaja..!!caranya cuba anda hubungi seseorang yang berada dirumah..minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda..kemudian pegang telepon bimbit dari jarak kira-kira  30 sm..(satu kaki) dari kereta yang terkunci itu..minta pula keluarga anda dirumah menekan punat ON pada kunci pendua kereta anda dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telepon bimbitnya..pasti kereta anda tidak terkunci lagi..walaupun pada jarak beratus kilometer..


3..kuasa bateri tersembunyi..
..mungkin ramai yang tidak tahu..telepon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan.. kerana ia mempunyai fungsi yang meyimpan bateri tambahan..bayangkan jika anda kehabisan bateri dan terus mati..sedangkan anda perlu membuat panggilan kecemasan..telepon bimbit jenis nokia didatangkan dengan bateri simpanan..untuk mengatifkanya..tekan kekunci *3370# telepon bimbit anda akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telepon akan memberitahu tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.. kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila anda mencas telepon bimbit..


4.telepon kena curi..
..ini juga antara situasi yang sering berlaku..mendaptkan semula telepon bimbit anda itu.. adalah mustahil..namun anda boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telepon bimbit anda..sila dail(*#06#) dan 15 digit nombor siri telepon bimbit anda akan tertera di skrin..nombor ini adalah berlainan untuk setiap telepon bimbit..catatkan nombor siri ini dan simpannya ditempat selamat.. bila telepon bimbit anda dicuri.. anda boleh menghubungi pusat servis telepon bimbit anda dan berikannya kod siri tersebut.. mereka kemudianya akan mengunci sistem dalam telepon bimbit anda..dan sesiapa saja yang mengcurinya pasti hampa..keranaa walaupun simkadnya ditukar..ia tidak berupaya mengaktifkan kembali telepon bimbit tersebut..walaupun ia dicuri..sekurang-kurangnya anda berpuas hati..kerana si pencuri tidak dapat menggunakanya atau menjualnya..

so..penting bagi kita tahu maklumat ini..

sekadar perkongsian..


                                             muhammad yamaluddin
                                            kenali hati bukan wajah,,

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku