CERITA TERBARU

Monday 7 November 2011

pemergianya satu kehilangan besar (STEVE JOBS).apple.

jejaka simple berceloteh..???

 ..pada 5 haribulan oct.2011 kita dikejutkan dengan pemergian steve jobs.pengasas apple..dikediamannya dicolifornia pada jam 3 petang..kerana komplikasi barah..pankress..

ramai mengenali beliau dengan kehebatannya mencipta iphone..tetapi mungkin ramai yang tidak tahu siapa sebenarnya beliau sebelum itu..mari sama-sama kita singkap kehidupan peribadinya...

steve jobs dilahirkan 24 feb.1995 disan fransisco,california. oleh joanne carole schieble yang merupakan warganegara amerika syarikat dan abdulfattah john jandali yang berketurunan arab dari syria. ketika beliau dilahirkan..kedua-dua ibu bapa masih menuntut..disebabkan hubungan ibu bapa kandungnya yang mendapat tentangan awal dari kelurga sebelah ibunya...beliau telah diserahkan  sebagai anak angkat kepada paul dan clara jobs dari mountain view, california.. bapa angkatnya merupakan seorang juru mesin bagi sebuah syrikat yang menghasilkan laser.. dan minat steve jobs dalam dunia teknologi mungkin didorong oleh bapa angkatnya yg sering mengajar beliau pengetahuan asas tentang elektronik..

beliau telah mendapatkan pendidikan awalnya disekolah menengah cupertino dan kemudianya disekolah tinggi homesteed dicupertino.california.selepas habis waktu sekolah..beliau sering mengadakan kuliah disyarikat hewlett-packard di palo alto,california. tidak lama kemudian,beliau telah diupah oleh steve wozniak sebagai pekerja musim panas disyarikat tersebut.. pada tahun 1972, steve jobs menamatkan
sekolah tingginya dengan mendaftar masuk kolej reed di portland,oregon..

steve jobs merupakan seorang usahawan dan juga pencipta berbanga amerika syarikat..beliau merupakan pengasas.pengerusi dan bekas ceo. apple inc. beliau juga pernah menjadi ceo di pixar animation studios..dan menggangotai lembaga pengarah the walt disney company pada tahun 2006.setelah pixar dibeli oleh disney..kehadiranya dalam dunia pengkomputeran sememangnya sangat dihormati oleh seluruh dunia dengan ideanya memperkenalkan peranti siri i. yang sangat popular seperti..ipod.iphone,ipad.imac..


pada tahun 1974. steve jobs telah mengambil pekerjaan sebagai juru teknik di atari inc. iaitu penghilang permainan video..dengan niat utama untuk menyimpan wang untuk mencari ketenangan rohani di india..apabila wang dikumpulkan sudah mengcukupi..beliau dan juga kawan  kolejnya iaitu daniel kottke yang kemudiannya menjadi perkerja terawal syarikat apple inc.telah mengembara ke india untuk bertemu neem karoli baba disana..

apabila berjaya mencari ketenangan rohani di india..steve jobs telah kembali ke atari dan ditugaskan untuk mencipta papan litar dengan tawaran sebanyak usd100.. bagi setiap cip yang berjaya dikurangkan dalam mesin permainan tersebut.. memandangkan beliau tidak mempunyai sebarang minat atau pengetahuan tentang reka bentuk papan litar..satu perjanjian dengan steve wozniak telah dibuat dimana bonus yang diterimanya akan dibahagikan sma rata jika wozniak berjaya mengurangkan bilangan cip tersebut..kejayaan wozniak untuk menggurangkan 50 cip melalui sebuah reka bentuk papan litar yang sangat kompak..telah mendorang mereka berdua menghasilkan sebuah cumputer peribadi pertama apple..


steve jobs telah mendedahkan kepada para pekerjanya bahawa dia telah didiagnosis menghidap barah pankress..bagaimanapun beliau dikatakan menghidap barah yang jarang dijumpai kerana sel barah tersebut kurang agresif yang dikenali sebagai tumor islet cell neuroendocrine..beliau juga telah menentang cadangan doktor untuk campur tangan berasakan bukti tempoh sembilan bulan..sebaliknya beliau mengamalkan diet perubatan alternatf khas sebelum menjalani proses pancreaticoduodenectomy dan berjaya membuang tumor tersebut pada julai 2004..

apple telah mengumumkan bahawa naib presiden pemasaran iaitu phill schiller akan menyampaikan ucapan dasar terakhir di macworld conference and expo 2009..kenyataan ini sekaligus telah menimbulkan pelbagai persoalan tentang tahap kesihatan steve jobs. namun dalam satu kenyataan pada 5 january 2009 dilaman web apple.com.beliau telah memberitahu bahawa beliau telah menghidap ketidseimbangan hormon untuk beberapa bulan..

pada 14 january 2009..memo dalaman apple yang dikeluarkan oleh steve jobs telah menyaksikan bahawa beliau mengumumkan cuti selama enam bulan sehingga penghujung jun 2009..pada bulan april 2009..beliau telah menjalani pemindahan hati di methodist university hospital transplant institute dan prognonsisnya adalah begitu baik sekali..

selepas setahun setengah..beliau kembali bertugas di apple sejak berjaya berjaya menjalani pembedahan hati..apple sekali lagi mengumumkan bahawa beliau diberi cuti sakit melalui sepucuk surat yang dihantar kepada pekerjanya..keputusan itu dibuat supaya beliau boleh memberi tumpuan pada kesihatanya..walaupun cuti beliau masih membuat penampilan pada majlis ipad 2 pada 2 mac 2004..

steve jobs telah mengumumkan perletakan jawatanya pada 24 ogos 2011..dengan kenyataan bahawa beliau tidak lagi dapat memenuhi tugas dan harapan sebagai ceo di apple akibat sakit yang dideritainya..dan tempatnya digantikan  tim cook..selepas beberapa bulan,, dari tarikh perletakan jawatannya... pada 5 oct 2011,sehari selepas pelancaran iphone 4s. steve jobs disahkan meninggal dunia di rumahnya di california pada jam 3 petang berikutan komplikasi barah pankress..

apapun..kehadiran steve jobs begitu bermakna dalam dunia hari ini..moga dapat kita contohi semangat beliau..


 
                                                    muhammad yamaluddin

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku