CERITA TERBARU

Wednesday 7 December 2011

Buang Alat Kelamin Kerana Ingin Jadi Lelaki Tanpa Gender Pertama Dunia

seorang rakyat england

Seorang rakyat England yang mengatakan tidak mempunyai status kelamin dianggap sebagai orang pertama di dunia yang secara rasmi diakui tidak mempunyai media gender sebagai lelaki ataupun wanita.
 
Norrie May-Welby (48) lahir ke dunia sebagai seorang lelaki. Namun, dia kemudian memutuskanmelakukan pembedahan kelamin pada 1990 ketika berusia 28 tahun. Setelah itu, dia merasa tidakbahagia menjadi seorang perempuan dan akhirnya norrie memutuskan untuk menjadi seorang ”neuter”. Hasilnya dia kini secara rasmi diiktiraf sebagai seseorang yang tidak mempunyai gender secara khas.
May-Welby pernah berhijrah ke Australia pada usia tujuh tahun. Dia lahir dan dibesarkan di Paisley, bandarRenfrewshire, Inggeris.
Pemerintah di England menolak mengeluarkan sijil kelahiran untuk norrie kerana tak boleh membuatklasifikasi Baru untuk status warga tanpa gender. Selain itu, para doktor juga mengakui tidak boleh memastikan jantina dari tubuh lelaki ini.
“Konsep lelaki atau wanita tidak sesuai buat saya. Penyelesaian yang paling mudah adalah tidakmempunyai salah satu pengenalan,” ungkap norrie.
Lembaga Kepercayaan Gender England menyatakan tidak keberatan dengan pilihan yang diambil norrie.”Banyak orang menyukai idea untuk menjadi orang tanpa Gender,” kata seorang jurucakap.

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku