CERITA TERBARU

Monday 2 January 2012

(Info)Istilah Penyakit Sosial yang perlu kita tahu

1. Autistic Disorder
- Penyakit ni adalah gangguan perkembangan yang memiliki tanda-tanda suka menyendiri, susah nak bergaul dan berkomunikasi. Orang yang berhadapan dengan masalah ni biasanya susah untuk berbual panjang lebar dan mungkin ada juga yang tak suka bercakap langsung.


 
2. Oedipus Complex
- Masalah ni berkaitan dengan perasaan si anak yang jatuh cinta dengan ibunya namun terhalang sebab hadirnya ayah. Perasaan ni lama kelamaan akan beransur-ansur hilang seiring dengan kematangan usia si anak. (menurut Ahli Psikologi, Sigmund Freud)


3. Psychopath
- Juga dikenali sebagai Anti-Social Personality. Mereka yang berhadapan dengan masalah ini tidak semestinya ganas dan bersikap kasar, sebaliknya mereka sering dilihat sebagai individu yang berkarisma dan bijak berbohong. Mereka tidak mempunyai rasa bersalah jika menyakiti hati orang lain.

4. Paranoid
- Orang yang menghadapi masalah ini mengharapkan diri mereka diperlakukan sesuatu yang tidak baik oleh orang lain. Mereka selalu mencari tanda-tanda yang mencurigakan dan sangat susah mempercayai orang lain.



5. Narcissistic Personality
- Individu ini mempunyai sikap egois yang sangat tinggi dan hanya mementingkan diri sendiri. Mereka selalu menginginkan diri mereka dipuji oleh orang lain dan beranggapan bahawa semua orang terlalu mengagumi diri mereka.

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku