CERITA TERBARU

Tuesday 8 November 2011

adakah jalan yang aku pilih ini betul..

..jejaka simple berceloteh...???
 assalamualaikum..

adakah jalan yang aku pilih ini jalan yang betul..??
bagaimana pula dengan diri anda..

didalam kehidupan yang penuh kebebasan ini..kita sendiri berhak memilih jalan kehidupan yang mahu dan bakal kita tempuhi sepanjang perjalanan hidup ini..contoh jika kita seorang pelajar kita berhak memilih jurusan apa yang bakal kita ambil yg akan kita lakukan bila habis belajar nanti..
begitu jugalah halnya dengan pasangan hidup kita..mungkin kita boleh memilih seorang pasangan lelaki mahupun wanita..yang baik..sopan yang akan mencorak perjalanan rumahtangga kita nanti..

berbalik kepada persoalan..!!
hari ini majoriti daripada kita terutama remaja..sering memilih jalan kepada keseronokkan.. jalan kemewahan jalan keduniaan..kita kena ingat..apa yang kita lakukan atau langkah yang kita ambil hari ni..adalah permulaan kepada langkah kehidupan kita nanti..

setiap perjalanan pasti ada penghujungnya..@ destinasi..persoalanya dimana destinasi kita sebenarnya hidup didunia ini.. duit yang banyak..pangkat yang tinggi..nama yang besar..adakah akan benar-benar membawa kita kepada jalan yang betul menuju destinasi yang betul...

hari ini kita keluar bersama kawan-kawan..duduk direstoran sambil bercerita tentang hal masing-masing..ketawa terbahak-bahak..tidak kurang juga yang berdating bersama pasangan masing-masing hingga melakukan benda yang tidak senonoh..lepak dibandar-bandar..berkaroke dipusat hiburan..menipu ibupaba dan macam-macam lagi..adakah ini semua kelakuan atau jalan yang betul untuk kita..

-dalam kehidupan sehari kita..bermacam-macam perkara yang kita lalui ..salah @ benar hanya tuhan saja yang tahu..namun pernahkan kita terfikir bahawa apa yang kita lakukan ini betul atau baik untuk kehidupan kita yang akan datanng,,??

kita manusia ini..mempunyai akal fikiran untuk membezakan sekaligus membawa diri mengenal dan menilai mana yang baik @ buruk untuk kehidupan kita..kerana hanya ada satu jalan, yang membawa kita kepada erti kebahagiaan hakiki..
mulai saat ini..mari kita fikirkan dan tanya didalam diri...!! apakah jalan yang kita pilih sekarang dan hari ni..jalan yang betul atau sebaliknya..??


jalan kita adalah hidup kita..sekadar berjaya didunia bukanlah jaminan kejayaan selamanya
fikirkan bersama..



                                                              muhammad yamaluddin
                                                            kenali hati bukan wajah

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku