CERITA TERBARU

Wednesday 9 November 2011

setiap kita punya kekurangan dan kelebihan...

..jejaka simple berceloteh...???
 assalamualaikum..

semua orang rasanya pernah mendengar kalimat perkataan diatas..namun banyak yang tidak menyedarinya secara mendalam maksud perkataan tersebut..banyak orang yang gagal memahami maksud perbedaan setiap kelebihan dan kekurangan masing-masing sehingga hidupnya tidak seindah dan bahagia seperti yang biasa dilaluinya...

sebagai contoh..kerap ada pandangan bahawa seseorang. yang tidak mengusai ilmu pendidikan pasti akan suram masa depannya. seseorang boleh saja menjadi pengubah lagu..hanya kerana dia tidak boleh atau tahu menyanyi ataupun bermain muzik.
perlu diingat!!!!
tidak boleh  menguasai ilmu pendidikan..bukanlah beerti  segala-galanya akan tertutup..tidak lulus peperiksaan ujian sekolah rendah.,tingkatan..unirversiti.bukan beerti lantas masa depan pasti menderita..terlau banyak contoh orang-orang yang tetap boleh berjaya meskipun pada pandangan umun dia pasti gagal..

tuhan itu maha adil..tidak mungkin seseorang diciptakan dengan penuh kekurangan..tidak mungkin seseorang diciptakan dengan wajah kurang menarik..yang bermaksud.(miskin,bodoh,) DAN MACAM-MACAM LAGI..
mungkin saja ada kelebihan yang ada pada diri yang selama ini tidak disedari...sebagai contoh..kita mungkin tidak boleh menjadi penyanyi atau bermain muziik..tetapi kita masih boleh menjadi pendengar yang baik..
mungkin minat kita bukan kearah itu,,juara no satu didalam kelas tidak  harus dapat nilai sempurna untuk matematik..kerana ia tetap bisa jadi juara untuk mata pelajaran yang lain. yang memberi nilai yang lebih sempurna .so jangan tumpuan hanya kepada satu perkara saja..

perbezaan antara orang yang memiliki kelebihan adalah kerana ia fokus pada kelebihanya..ia menemukan kelebihan pada dirinya dan kemudian melengkapi dan kemudianya menyerlahkanya..berbeza dengan orang yang kekurangan..didepan matanya difikiranya.. selalu terpampang segala kekurangan yang dia miliki..lahir dari keluarga miskin biasa biasa saja. sekolah biasa-biasa saja..pergaulan serba terbatas boleh jadi kesemua impak dalam kehidupannya..kerana cara pandang dan sikap kita yang selalu memperhatikan segala kekurangan..

lihat dan carilah apa yang ada pada diri kita..pasti memiliki atau lebih keunggulan dibandingkan dengan orang lain..kita mungkin tidak pandai berkata-kata atau pakar motivasi..tetapi kita boleh menjadi pendengar yang baik..ini bukan kekurangan tetapi kelebihan kerana bukan semua kita mampu menjadi pendengar yang baik..cuba fikirkan..kita tidak perlu berusaha menjadi ahli politik menjadi ahli psikologi yang memahami dan mahu mendengarkan keluhan orang lain.jadilah diri sendiri..dengan apa yang ada didepan mata..

kita mungkin serba gagal dalam pelbagai bidang..tetapi kita pasti punya suatu hal yang tetap membuat kita istimewa dimata orang lain, tidak perlu risau mencoba ..tidak perlu takut untuk gagal. jangan menyesali dengan apa yang tuhan berikan..jangan sesalali dengan apa yang sudah kita lalui..orang berjaya tanpa ada kekurangan itu soal biasa..jika kita boleh berjaya meskipun serba kekurangan itu baru luar biasa..
wassalam.
sebab..kekurangan itu bukan sebab untuk berjaya..

                                                                 muhammad yamaluddin
                                                                kenali hati bukan wajah




No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku