CERITA TERBARU

Thursday 17 November 2011

upsr terbaik tempoh 4 tahun

pencapain keseluruhan calon ujian pencapain sekolah rendah (UPSR) tahun ini adalah yang terbaik dalam tempoh empat tahun mengikut gred purata nasional(GPN)

ketua pengarah pelajaran. datuk seri abd.ghafar mahmud berkata.. daripada 485.160 pelajar yang menduduki peperiksaan UPSR  tahun ini.. dan seramai 46.012  calon mencatat keputusan cemerlang mendapat semua A..

menurutnya, jumlah tersebut mencatat penurunan berbanding tahun lepas iaitu. 48.327 calon.
kata beliau. peratusan calon yang mendapat pencapain baik iaitu minimum gred c..(tidak termasuk semua A) bagi semua mata pelajaran yang telah diduduki meningkat daripada 54.38 peratus tahun ini 2010 kepada 55.4 peratus tahun ini.iaitu peningkatan sebanyak 1.07 peratus..

"namun pencapain calon cemerlang semua A telah menurun sedikit(0.54 peratus) iaitu daripada 10.02 peratus pada tahun lalu kepada 9.48 peratus tahun ini.

peratusan calon yang mendapat semua mata pelajaran  dibawah tahap pencapain minimum semua D atau E atau kombinasi kedua-duanya telah berkurangan sebanyak 0.51 peratus iaitu daripada 3.39 peratus kepada 2.88 peratus tahun ini.

menurut abdul ghafar lagi.. sejumlah 497.691 murid mendaftar sebagai calon UPSR yang merangkumi  489.1019(98.3 peratus) calon sekolah kementerian pelajaran dan 8.590(1.7 peratus) calon sekolah swasta.

kata beliau, pencapain calon cemerlang bandar dan luar  bandar pada tahun ini. masang-masing mengalami penurunan  sebanyak 0.37 peratus dan 0.72 peratus..

bagaimanapun.. peratusan calon yang mendapat pencapaian baik dibandar dan luar bandar masing-masing meningkat sebanyak 0.49 peratus dan 1.70 peratus..ini bermakna.. katanya..peningkatan pencapain baik bagi calon luar bandar adalah lebih tinggi berbanding calon bandar iaitu.. 1.21 peratus..

abd ghafar menambah lagi. pada tahun ini..peratusan calon yang mendapat semua mata pelajaran dibawah tahap minimum telah berjaya  dikurangkan terutamnya luar bandar dengan pengurangan sebanyak 0.68 peratus. berbanding dibandar sebanyak 0.38 peratus..
penurunan peratusan ini. menunjukkan bahawa peningkatan tahap penguasaan minimun calon diluar bandar adalah lebih baik berbanding calon dibandar..

bagi pencapaian calon berkeperluan khas.. pada tahun ini.. seramai 59 orang dengan calon yang mendapat pencapaian cemerlang meningkat sebanyak 0.34 peratus iaitu pertambahan seramai lima orang,
sejumlah 17 calon yang mendapat keputusan cemerlang terdiri daripada enam calon rabun..seorang pekak. seorang spastik dan sembilan orang lain-lain kecatatan..


sumber dipetik bernama..

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku