CERITA TERBARU

Tuesday 10 January 2012

Peluk dan Cium Lebih Penting Buat Lelaki betulkah?

Bukan rahsia lagi bila kaum lelaki lebih suka menginginkan seks, sedangkan perempuan lebih senang untuk dibelai atau dipeluk. Dalam kajian terbaru menunjukkan bahawa stereotype itu mungkin telah berubah.

Sebenarnya,Kaum Adam juga memerlukan belaian dan ciuman. Pelukan dan ciuman, menurut hasil kajian bertaraf antarabangsa yang dilakukan oleh para ahli sosiologi dari Kinsey Institute of Indiana University, bahkan lebih penting dalam menentukan kebahagiaan kaum lelaki berbanding kaum wanita.

Kajian yang melibatkan lebih dari 1000 pasangan di lima negara, seperti Amerika Syarikat, Jerman, Sepanyol, Brazil, dan Jepun. Responden yang terlibat adalah mereka yang berusia antara 40 dan 70 tahun.


Semua pasangan yang menjadi bahan dalam penyelidikan ini telah hidup bersama sekurangnya selama setahun ketika kajian dilakukan. Namun, rata-rata dari mereka sudah tinggal bersama selama 25 tahun.


Hasil penyelidikan menunjukkan, semakin lama sebuah hubungan terjalin, setiap pasangan mengakui semakin bahagia dan menikmati kehidupan seksnya. Namun bagi kaum Hawa, semakin lama terikat dalam suatu hubungan, mereka semakin dapat menikmati seks yang lebih baik.


Kajian yang dipublikasikan oleh Archives of Sexual Behaviour ini juga menunjukkan, peluk cium ternyata tidak banyak mempengaruhi pada kebahagiaan kaum perempuan. Sementara itu, di kalangan lelaki, mereka yang mencium dan memeluk pasangannya rata-rata tiga kali lebih bahagia dibandingkan yang tidak melakukannya.


Selain itu,menurut kajian oleh Julia Heiman, kepuasan seksual di kalangan perempuan telah meningkat seiring bertambahnya usia kerana mereka terus tumbuh dewasa dan mengalami sedikit tekanan.


“Mungkin wanita lebih puas kerana jangkaan mereka berubah, atau kehidupan menjadi berubah ketika kanak-kanak berkembang dewasa. Kami juga mengetahuinya dari kajian lain bahawa menjalin hubungan jangka panjang memberi manfaat bagi kesihatan. Kini kami boleh belajar lebih banyak tentang apa yang membuat suatu hubungan menjadi tahan lama dan bahagia,” ujar Heiman.


jadi, siapa sebenarnya yang lebih menikmati pelukan dan ciuman, lelaki atau wanita?


Tepuk dada tanya hati..

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku