CERITA TERBARU

Wednesday 27 June 2012

perlukah berdiam diri....?????

28/06/2012'''
08.45am.....

assalamualaikum wtb......
walaupun mood tak seberapa baik...walaupun hati sedih..sakit..ada saja perkara yang serba tak kena...namun hidup tetap harus diteruskan....lemparkan senyuman manis agar hidup sentiasa positif mengharungi setiap dugaan yang datang silih berganti.." kata orang2 tua.." semakin sayang tuhan itu kepada hambanya..semakin banyak dugaan yang akan diberikan..""" namun harus sentiasa diingat...DISEBALIK KEPAHITAN ITULAH TERSEMBUNYI KEMANISAN....amin..

dalam hidup ada saja perkara yang membuatkan kita rasa tak kena...sama ada ia nya datang dari kerja seharian...kawan2..family mahupun orang yang tersayang...dan kadang2 rasa yang tak kena ini..membuatkan kita mengambil jalan mudah...untuk berdiam diri..kerana malas nak bertengkar..kerana menjaga perasaan seseorang....namun persoalannya perlukah kita berdiam diri...???


bila seseorang berdiam diri..mesti ada sesuatu yang menyebabkanya begitu..pokok tak kan bergoyang tanpa angin...kata hazama..:'tanya sama pokok..""ketidakpuasan hati..kekecewaan diri..kerana sayang seseorang itu akhirnya kita terpaksa berdiam diri..bukan kerana takut..bukan kerana mengalah..tetapi kerana tidak mampu lagi untuk menjelaskan..ataupun tiada peluang dan masa yang tidak sesuai..

berdiam diri..bukanlah satu jalan yang baik jika kita menghadapi masalah..namun bagi mad sendiri...tidak salah jika ianya adalah untuk kebaikan...kerana kita takut bila disuarakan akan menambahkan lagi kekeruhan dengan apa yang terjadi..

tidak salah sebenarnya untuk kita mendiamkan diri..tetapi jika kena akan situasinya...tapi tidak semua perkara harus diselesaikan dengan berdiam diri..

satu pihak akan berkata dan fikir yang bukan2...satu pihak lagi akan buat perkara yang sama..dan akhirnya..jadi serba salah....masing2 menyalahkan antara satu sama lain..tidak tahu yang mana benar yang mana tidak....??

namun...bagi mad sendiri...semua kita ada sebab mengapa kita berbuat demikian...!!! namun kerana manusia ini memang tidak lepas dari segala sifat ego..lebih2 lagi kaum lelaki..bagi kita biarlah masa yang akan menentukan.....(...jangan jadi dendam sudah...!!!)

~p/s..berdiam diri untuk kebaikan adalah satu tindakan yang bijak..
tetapi berdiam diri hanya kerana keegoan adalah satu tindakan yang sia-sia..
sebaik.baik kita adalah manusia yang mahu mengakui kesalahanya...dan mengalah demi kebaikan bersama..
percayalah....

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku