CERITA TERBARU

Sunday, 30 October 2011

ragam pelanggan

...jejaka simple berceloteh..??


hai..asssalamualaikum...

..pagi-pagi hari isnin ni..punyalah mad semangat nak pergi kerja...bangun terus mandi. sampai tak sempat sarapan..kerana semangat sangat ni....
tepat jam 7.00 pagi mad mulakan kerja-kerja macam biasa..selesai settle semua dah!! kemas-kemas apa yang patut..maklum la salesman ni bukan senang..kena sentiasa ceria..senyum....baru orang senang nak berurusan dengan kita,,

...tapi dalam semangat-semangat mad tu..adalah seorang pelanggan ni..nak cakap orang tua tak juga..nak cakap budak jauhlah sangat...ni mad yang tak puas hati ni sebab kerenah budak ni..yalah mad tahu pelanggan ni ibarat raja..apapun kerenahnya kenalah juga sabar..tapi mad ni bukanlah manusia sempurna so perasaan geram ni...eh...tak tahulah nak cakap macam mana..!!

..diteruskan cerita..kisahnya lebih kurang macam ni..!!
seperti biasa la..bila pelanggan datang.. mad kenalah mulakan pertayaan dulu..

mad        : selamat pagi encik..apa yang boleh saya bantu...?

pelanggan: diam..?????

mad        :   mad pun tanya lagi..sambil dekat..ya encik..encik cari apa..?

pelanggan:  ?????

mad berbisik dalam hati..orang ni pekak ka.atau sengaja tak dengar...( mad dah mula geram ni)
so mad teruskan lagi..
kali ni mad lembutkan suara sambil senyum dengan seikhlasnya walaupun geram ni..

mad          : ya..! encik cari apa..?hanphone..??. topup..?.aksesori hanphone...?.simkad prepaid...?servis hanphone..? (dengan nada bersahaja)..

pelanggan.: hanya angguk kepala..sambil tengok mad dengan senyuman..

mad          : encik..! minta maaf ya..encik sebenarnya cari apa..kalau boleh saya bantu..?

pelanggan.: pandang mad sekali lagi..but kali ni semacam ja pandanganya ni...

dalam hati mad berkata..ish ni yang buat saya geram..awal pagi-pagi lagi buat hal..ish..buat mad tahan..sambil..senyum..(walaupun tak ikhlas..)
so mad pun mulakan la buat bodoh ja...

mad           : o.k encik..encik nak beli hanphone ka..?..

pelanggan: ...???

mad         : untuk pengetahuan encik..sekarang ni kami sedang buat promosi sempena jualan raya haji yang bakal menjelang tiba..so jika encik beli hanphone disini.. kami akan berikan discount harga sehingga 5..% disamping itu.. kami juga akan beri memori..simpack prepaid celcom termasuk aksesori tambahan secara percuma..promosi kami berlangsung sehingga hujung bulan ini..

pelanggan.: hanya tergelak..sambil senyum-senyum kambing..

memang mad dah hilang sabar dah..encik cari apa juga ni..!!!??? (dengan nada yang agak kasar dan kuat)

pelanggan: terus dia cakap..taklah..saya sedang tunggu kawan ni..dia cakap nak jumpa disini..

dalam hati mad..ya astaga..kenapalah tak cakap awal-awal..buat penat ja..sampai buat geram begini.
lepas mad cakap macam tu..terus pelanggan tu berlalu pergi.
ni..!senyum...tetapi hati geram ni...

perkara-perkara macam ni lah yang selalu buat mad hilang semangat..kadang ada ragam dan kerenah pelanggan yang lebih teruk lagi..lain ditanya..lain dijawab..kadang mad bagi penerangan pun main jalan saja..buat sakit hati betul la..kadang tanya benda bukan-bukan yang tidak ada kena mengena..kadang buat panas oh..dalam sebulan memang tak lepas la.. kes bergaduh dengan pelanggan.. macam-macam kes..

..bila ingat benda-benda macam ni..rasa macam nak berhenti ja kerja..tetapi mad anggap ni semua adalah cabaran dalam kerja..kira tanggjawab mad la..lagipun semua orang akan merasakan benda yang sama..so kira lumrah la..ada juga kerenah pelanggan ni..yang buat kita tergelak..macam-macam ragam..hahahaha

apapun..!!dalam prinsip berniaga ni..pelanggan adalah keutamaan kita..apapun masalah yang kita hadapi kita kena juga ceria bila berhadapan dengan pelanggan..kerenah mereka ni sudah sebahagian tanggjawab kita..walau apapun keadaanya..kecuali dah tahap melampau itu..dah tak boleh la..kena tegur juga..cakap..perbuatan semuanya kena dijaga bila melayan pelanggan..

..harap kepada anda...sama ada pelanggan atau bukan pelanggan berilah kerjasama dengan sebaik mungkin..agar dapat kita berurusan dengan baik...ikut setiap peraturan dan jaga tingkah laku percakapan kita....

kepada perniaga pula..tak kira lah berniaga apa sekali pun..hormati setiap pelanggan yang datang..kecil besar..berpangkat atau tak..perempuan atau lelaki..tua atau muda..layan sama rata..masing-masing punya kehendak dan keperluan..ambil sedikit daripada komen mahupun pandangan agar dapat kita memperbaiki servis yang terbaik...keran PANDANGAN KITA PERNIAGA TIDAK SAMA DENGAN PANDANGAN PELANGGAN...
perbaiki kelemahan yang ada..mad percaya..kedai.restoran atau apa jua..tidak akan putus dengan kehadiran pelanggan...

apa yang penting..senyum..mesra,,ramah kepada pelanggan..semoga berjaya..

sekadar perkongsian..

                                   muhammad yamaluddin
                                  kenali hati bukan wajah

2 comments:

  1. Hehehe... Ujian smuatu, jgn2 planggan tu adalh mlaikat sbb dia mau uji kau.

    ReplyDelete

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku