CERITA TERBARU

Wednesday 16 November 2011

bahaya makanan segera @ fast food..


gambar hiasan contoh.

mungkin ramai yang tidak tahu bahawa 80% makanan harian yang diambil dalam sehari adalah terdiri daripada makanan segera..ini dibuktikan apabila jualan makanan harian ini semakin hari semakin bertambah..factor ini dipengaruhi oleh sikap persekitaran kita yang sentiasa sibuk dan tidak mempunyai banyak masa..mendorong kita untuk  lebih kepada makanan yang cepat..senang dan mudah dimakan..contohnya..makanan segera..
makanan segera ini..selain mempunyai pelbagai keenakan pelbagai rasa..warna.. ia juga senang didapati dimana mana sahaja..dan ini mendorang kebanyakkan daripada kita untuk memilih makanan segera sahaja dalam menu makanan harian kita..jika kita melihat kepada anak-anak kecil..mereka lebih mengemari makanan segera..daripada makanan yang sihat yang sepatutnya dimakan..


dimana sahaja makanan segera ini mudah didapati..

namun..sedarkah kita..bahawa makanan segera yang menjadi kegilaan masarakat kita sekarang mempunyai kandungan..GULA..GARAM..dan LEMAK yang sangat tinggi..fakta ini disahkan sendiri oleh pakar pakar pemakanan..kandungan bahan-bahan tersebut boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang sangat membahayakan..seperti..DARAH TINGGI..OBESITI..dan mungkin KANSER..tahap kesedaran maysarakat tentang bahayanya makanan segera sememangnya sangat rendah..dibantu pula dengan pengiklanan secara besar-besaran oleh syarikat makanan segera ini untuk menarik pengemar makanan segera ini mencuba apa yang mereka hasilkan..




contoh iklan..

 pengusaha kebanyakan makanan segera ini..hanya mementingkan pengeluaran.. tanpa khasiat sesuatu makanan..oleh yang demikian..kita sebagai pengguna harus bijak untuk memilih makanan yang kita ambil untuk keperluan badan kita..
jangan sampai..dalam kegairahan kita..menikmati makanan segera..kita sebenarnya menempah kesan yang boleh membahayakan kehidupan kita..so berwaspadalah...


muhammad yamaluddin
merungkai setiap persoalan

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku