CERITA TERBARU

Wednesday 16 November 2011

cop halal pada barangan..ada @ tak ada,


isu cop halal sentiasa diragui.

assalamualaikum wtb.. baru-baru ni..mad ada membeli satu barang makan dalam bentuk segera.produk ni kira famous juga lah dipasaran..tetapi tidak mempunyai cop tanda halal..?
tetapi mad tak dapat cakap la..produk tu..takut jadi isu pula..dan untuk
kali ini mad nak bawa semua pembaca tentang logo cap halal yang selalu menjadi keraguan pengguna terutama pengguna islam..

ada dikalangan kita..tidak mengambil serius akan perkara ini..terutama cop halal pada barangan makanan harian yang kita ambil..kebanyakkan daripada kita hanya membeli sesuatu barangan tersebut..tanpa memperhatikan cop tanda halal  tersebut...dan disini tidak salah jika mad katakan., mungkin ada diantara kita pernah termakan sama ada sengaja atau tidak sengaja.. tahu atau tidak tahu produk makanan yang tidak mempunyai tanda cop halal..yang mungkin diragui proses bahan pembuatannya..

dan ini adalah sesuatu yang agak membimbangkan dan perlu diambil serius..dikedai makanan..runcit bermacam-macam produk dari dalam dan luar negara..menjadi bahan keperluaan harian kita..seperti contoh..kicap..bahan rempah..makanan segera..dan bermacam-macam lagi..tidak mempamerkan atau tidak mempunyai tanda cop halal tersebut...


contoh barangan dipasaran


dan menjadi tanda tanya..adakah makanan yang kita makan itu..disahkan halal dari konsep kita umat islam..dengan kemajuan dunia sekarang..proses pembuatan makanan juga turut tidak ketinggalan..dengan berbagai jenis bahan-bahan yang digunakan. seperti bahan pengawet..penambah rasa.. yang diperbuat daripada bahan-bahan yang tidak sepatutnya digunakan..atau mungkin juga diharamkan. dan kita sebagai penguna hanya membeli sahaja..
tanpa memikirkan hal tersebut,,

dinegara kita malaysia..cap tanda halal ini..tidaklah sampai ditahap yang agak membimbangkan..ini kerana dinegara ini..barangan sesuatu produk yang dikeluarkan..mestilah mendapat kelulusan daripada jabatan kemajuan  agama islam malaysia (jakim) dan pengeluaran cop halal ini..dipantau sepenuhnya oleh mereka dan sesuatu produk haruslah memenuhi syarat dan peraturan dari bahan..termasuklah proses pembuatan sesuatu barangan..

ini cop tanda halal..perhatikan betul-betul tanda ini..

dalam setiap barangan ..pasti mempunyai tanda cop halal ini..tetapi harus betul.betul teliti..ini kerana banyak cap tanda halal yang diragui..

sebagai seorang islam..apalagi kita sebagai ayah..ibu yang membuat perbelanjaan untuk anak-anak agar berhati-hati dengan produk barangan yang terdapat dipasaran....kerana didalam islam mencari yang halal itu adalah tuntutan setiap orang islam...
dan semuanya bergantung kepada diri kita sendiri...


muhammad yamaluddin
merungkai setiap persoalan

No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku