CERITA TERBARU

Tuesday, 22 November 2011

jangan campur tangan benda yang bukan hal kita..

assalamualaikum w.t.b..

didalam suasana persekitaran hidup kita ini..sentiasa ada hal ataupun perkara yang terjadi..samaada ia nya datang dari orang lain..ataupun datang dari dari kita sendiri..
dan hal tersebut akan menjadi tanggungjawab bagi mereka yang beranggapan bahawa ia patut diambil tahu..namun mengapa ada diantara kita suka sangat mencampuri benda yang bukan hal kita..

senang kata.. mad bagi contoh..perkara yang selalu terjadi atau selalu kita lihat.."bila seorang suami bergaduh dengan si esteri sehingga kepada kes bercerai lagi...mungkin orang sekeliling beranggapan bahawa mereka bergaduh disebabkan mungkin..orang ketiga..tetapi mungkin juga disebabkan ada orang lain  yang cuba masuk campur hingga memburukkan keadaan..

tidak kurang juga..ada yang masuk campur semata-mata untuk kebaikan..mad tidak nafikan akan itu..tetapi sejauh mana tahap penerimaan seseorang bila kita masuk campur benda yang bukan hal kita..cuba korang fikirkan...? mungkin niat kita baik..tetapi bagi orang lain.. macam mana..?
jangan sampai disebabkan tindakan kita itu..bukan menyelesaikan tetapi menambah kekeruhan..


dan ada satu kes ni mad nak kongsikan dengan korang..ceritanya lebih kurang macam ni..seorang budak lelaki bertindak memukul seorang budak yang sebaya denganya..apabila mendapat tahu kawan baiknya dipukul..tanpa mengetahui hal sebenar...dan akhirnya budak tersebut dibuang sekolah kerana didakwa cuba mencederakan seorang budak.....sedangkan cerita sebenar...kawan baiknya itu dipukul..kerana cuba merogol seorang budak perempuan...sekarang siapa yang susah...?

so.. apa yang penting...kalau kita nak masuk campur hal orang lain pun..tengok keadaan la dulu..jangan main masuk macam tu je..bukan apa..dah baik-baik diri korang tu tak ada masalah..tak pasal-pasal kena masalah..sape yang susah korang juga kan..

jadi..apa yang penting sebelum kita bertindak..fikir dulu..kerana  setiap langkah yang kita ambil tidak sentiasa baik..adakalanya tersasar juga..so ingat-ingatlah ya..peece..


merungkai setiap persoalan..






No comments:

Post a Comment

SEBARANG KOMEN MAHUPUN KRITIKAN AMAT DIALU-ALUKAN..AGAR DAPAT KITA MEMPERBAIKI DIRI DIPENULISAN AKAN DATANG..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011@2012 all right reserved by muhammad yamaluddin@diari hatiku